Theo Francken op bezoek

Op 28 oktober 2016, over deze onderwerpen: Welzijn & gezondheidszorg

Op vrijdag 28 oktober verwelkomden de N-VA -afdelingen Bornem, Puurs, Sint-Amands en Willebroek staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken voor een gespreksavond. De avond ging van start met een breughelbuffet. Na het dessert luisterde een bomvolle zaal met leden en sympathisanten aandachtig naar de staatssecretaris.
Die hield een vurig pleidooi voor zijn beleid op vlak van asiel en migratie. Hij maakte ook enkele kritische opmerkingen over het beleid dat zijn voorgangers voerden. Dat heeft duidelijk gefaald, waardoor het moeilijk is om de situatie onder controle te krijgen. En het einde van de vluchtelingencrisisis nog lang niet in zicht.
Met kennis van zaken gaf Theo Francken meer uitleg over de geopolitieke situatie. De oorlog in Syrië, de mislukte staatsgreep in Turkije... "Het blijft frustrerend dat andere landen niet meewerken bij het terugsturen van gedetineerden naar het land van herkomst", zei Theo. "Het vraagt veel moeite en tijd om broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren in het beleid. Ik heb dan ook begrip voor de kritiek van sommige Vlamingen die vinden dat het allemaal te traag gaat".

Streng maar rechtvaardig

Met enkele cijfers bewees de staatssecretaris dat zijn strenge maar rechtvaardige aanpak vruchten afwerpt. Hij gaf nog mee dat asiel en migratie een delicate kwestie blijft met veel menselijk leed. Maar ook hij is maar een mens van vlees en bloed, die er het beste van probeert te maken.
Theo Francken sloot de geslaagde avond af met volgende treffende quote: "De samenwerking tussen de verschillende Europese lidstaten is van groot belang om deze vluchtelingencrisis snel en kordaat aan te pakken. Er werden al veel stappen in de goede richting gezet maar het is een werk van lange adem. We staan voor grote uitdagingen in een tijdperk dat ongelooflijk snel evolueert".