Reactie N-VA en Open VLD Willebroek op poging tot motie van wantrouwen door CD&V

Op 22 september 2021

N-VA en Open Vld Willebroek vernamen recent via meerdere betrouwbare kanalen dat onze coalitiepartner CD&V, samen met oppositiepartij Vooruit, al geruime tijd probeerde om een nieuwe, alternatieve coalitie te vormen in Willebroek.

Wij zijn geschokt en voelen ons bedrogen dat onze coalitiepartner CD&V achter onze rug een andere coalitie in de steigers wil zetten, een coalitie waar veel Willebroekenaren niet voor gestemd hebben. Het afgelopen jaar merkten wij al meermaals dat CD&V niet constructief meer was in de samenwerking. Hierdoor liepen vele dossiers vertraging, uitstel of zelfs afstel op. Wij probeerden om de samenwerking blijvend alle kansen te geven, maar kunnen nu enkel vaststellen dat CD&V ons vertrouwen schond en een dubbele agenda had.

Bij aanvang van deze legislatuur maakten wij met alle coalitiepartners samen een gedragen en goed bestuursakkoord waarin wij zeer sterk inzetten op de vernieuwing en verfraaiing van onze gemeente. Het is voor ons dan ook onaanvaardbaar dat CD&V dit bestuursakkoord onderuit wil halen en kiest voor een extra schepenmandaat in een nieuwe coalitie. Dit in plaats van de verdere uitwerking van ons bestuursakkoord in het belang van de Willebroekenaar.

Samen zullen wij intern ernstig moeten bekijken hoe het nu verder moet. Hierbij nemen wij alle opties in overweging in het belang van Willebroek en zijn inwoners. De Willebroekenaren mogen niet het slachtoffer worden van deze achterkamerpolitiek. Maar het is wel duidelijk dat een verdere samenwerking met CD&V zeer moeilijk is geworden. Wij willen namelijk graag verder werken met partners die we kunnen vertrouwen.

Daarnaast willen wij gemeenteraadslid Serkan Bozyigit danken voor zijn oprechtheid en het feit dat hij de verstandige keuze maakte zich niet te laten meeslepen in deze achterkamerpolitiek. Hij kiest net als de N-VA- en Open Vld-fracties voor een sterker en beter Willebroek.

Eddy Bevers namens het partijbestuur N-VA Willebroek

Bavo Anciaux namens het partijbestuur Open VLD Willebroek