Woonzekerheid bewoners Wilgenhof Willebroek Gegarandeerd

Op 4 juli 2013

Het OCMW van Willebroek verhuurt 28 bejaardenwoningen die aanleunen bij het Lokaal DienstenCentrum in de woonwijk Wilgenhof.

Omdat het beheren en onderhouden van woningen geen kerntaak is van een OCMW, werden samenwerkingsmogelijkheden onderzocht. Het OCMW wil haar huurders de garantie kunnen bieden dat herstellingen aan de woningen tijdig en vakkundig kunnen worden uitgevoerd.

Met een patrimonium van meer dan 1.500 sociale huurwoningen in Willebroek is sociale huisvestingsmaatschappij Volkshuisvesting een logische partner. Aan de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen werd formeel gevraagd welke pistes bewandeld kunnen worden. Volkshuisvesting beheert en verhuurt woningen volgens de bepalingen van het Kaderbesluit Sociale Huur.

Het OCMW stelt als sociale voorwaarde dat de woonzekerheid voor de bewoners gegarandeerd blijft en dat niemand hoeft te vrezen voor een verhoging van de huurprijs of de opzegging van het huurcontract. Ook voor sociale verhuurder Volkshuisvesting is de gevraagde woonzekerheid  een vanzelfsprekendheid.  Wilgenhof zal een rustige en aangename woonomgeving blijven voor zelfredzame senioren die een beroep kunnen blijven doen op de ondersteuning van het Lokaal DienstenCentrum van het OCMW van Willebroek.

Vandaag heeft OCMW-voorzitter Leo Walbers aan alle bewoners individueel de stand van zaken toegelicht en zich geëngageerd om regelmatig over het verdere verloop van dit dossier te communiceren.