Volkshuisvesting streeft naar correct sociaal beleid

Op 15 maart 2014

Huurachterstal

Sociale huurders betalen maandelijks een huishuur die gebaseerd is op hun inkomen. De gemiddelde huishuur bij Volkshuisvesting bedraagt momenteel 300 euro per maand. ‘We verwachten van onze huurders dat het betalen van de huishuur een prioriteit is. In de procedure huurachterstallen is nieuw dat er voortaan een nalatigheidskost wordt aangerekend als de huur na de eerste aanmaningsbrief niet wordt betaald en de huurder geen contact heeft opgenomen om een regeling te treffen’, verduidelijkt Andy Dilles.

Overlast

Volkshuisvesting beschouwt het als een van haar opdrachten om te waken over de woonrust en het woongenot van al haar huurders. Storend gedrag, overlast ten aanzien van buren en in de gemeenschappelijke delen van appartementsgebouwen is een van de grootste ergernissen van bewoners. En ook een van de belangrijkste stoorzenders als het om de leefbaarheid gaat. Onder overlast verstaat Volkshuisvesting onder meer vervuiling en vernieling, lawaaioverlast, overlast door huisdieren, agressie en intimidatie, … ‘We onderzoeken elke melding van overlast’, zegt Dilles.

Domiciliefraude

Sociale huurders moeten de woning die zij huren ook effectief bewonen. Ze moeten de woning ook als hun hoofdverblijfplaats hebben en er gedomicilieerd zijn. Elke bijwoonst moet ook binnen de maand gemeld worden. De bijwoner kan dan, als hij voldoet aan de toelatingsvoorwaarden, toetreden tot de huurovereenkomst. De huurprijs wordt dan herberekend. ‘In de praktijk gebeurt dit niet altijd, hoewel er ook niet altijd sprake is van kwade trouw. Er wordt daarom wel rekening gehouden met de bereidwilligheid van de huurder om zich alsnog in regel te stellen’, geeft directeur Andy Dilles nog aan