Politiekorpsen Mechelen en Willebroek fusioneren

Op 27 oktober 2013

De gesprekken over de vorming van een politiezone Mechelen-Willebroek zijn al maanden aan de gang. In stilte werd ook het nodige studiewerk gedaan. Eind deze zomer ving onze redactie de eerste geruchten op over de plannen van beide besturen, maar tot vrijdag wilde niemand iets bevestigen. "Om de eenvoudige reden dat wij nu pas rond zijn en een akkoord hebben om samen te werken", stelt Somers (Open Vld).

De werking van de lokale politie kost Mechelen en Willebroek vandaag samen een kleine 30 miljoen euro. Op die kostprijs hopen ze te besparen. "Maar niet door minder politiemensen op straat te hebben, integendeel. Waar wij wel in willen snoeien, is het aantal officieren. Uiteraard vallen er geen ontslagen. Commissarissen die weggaan, zullen wij niet vervangen", legt Eddy Bevers uit.

De burgemeesters maken zich sterk dat de fusie net voor meer blauw op straat zal zorgen. "Samen hebben we vandaag 's nachts vijf patrouilles rondrijden. Dat moeten er minstens zes worden, en wij plannen ook meer acties. Efficiëntiewinst zullen wij ook boeken in ondersteunende diensten. Zo kunnen wij gezamenlijk investeren in ons wagenpark, of in de aankoop van andere uitrusting voor onze politiemensen", zegt burgemeester Bart Somers nog.