OCMW vraagt duidelijkheid over zakgeld van bejaarden Willebroek

Op 26 januari 2012

Volgens Courard en Antwerps gouverneur Cathy Berx kan dat niet. De OCMW-voorzitter vindt evenwel dat de twee zonder voldoende onderzoek van de feiten een standpunt hebben ingenomen. "Ik betreur dat beiden onvoldoende de werkelijke context hebben onderzocht en hierdoor onoordeelkundige besluiten hebben getrokken, die juridische onduidelijkheid creëren", stelt Van Gyseghem. Hij voegt eraan toe dat in samenspraak met Reinilde Van Moer (N-VA) een parlementaire vraag hierover wordt voorbereid.

Uit het standpunt van de staatssecretaris van 23 november blijkt dat het niet de bedoeling is om het zakgeld van de rusthuisresidenten aan te wenden voor het betalen van hun personenbelasting. "Of er toch eventuele nuances mogelijk zijn, zoals de OCMW-voorzitter van Willebroek beweert, zal de huidige bevoegde staatssecretaris Maggie De Block moeten uitklaren", stelt Hans Ides, kabinetschef van gouverneur Cathy Berx.

Geen wijziging standpunt

"Tot zolang is er voor mij als gouverneur geen enkele reden om het standpunt dat ik op 12 januari heb ingenomen, bij te stellen", verduidelijkt Berx. "Uit het bezwaarschrift dat het Willebroekse OCMW-raadslid Yolande Emmerechts heeft ingediend, blijkt dat ook de Vereniging voor Steden en Gemeenten en de Programmatorische Overheidsdienst voor Maatschappelijke Integratie dezelfde mening zijn toegedaan."

De N-VA- en Open Vld-fracties in het OCMW scharen zich wel achter de uitspraak van de staatsecretaris en de gouverneur.