N-VA klaagt taalincident bij de liberale vakbond in Willebroek aan.

Op 21 mei 2012

De N-VA vindt het zonder meer onthutsend te moeten vaststellen dat de liberale vakbond een loopje neemt met de taalwetgeving bij de sociale verkiezingen in het bedrijf ‘Decathlon’ in Willebroek.

Foto N-VA actie Willebroek 18 mei 2012

“Het is genoeg …  een spandoek in het Frans op de openbare weg …  het is erover!” zegt schepen Eddy Bevers (N-VA).  “De N-VA afdeling Willebroek werkt al geruime tijd aan het in kaart brengen van de ‘sluipende verfransing’ in onze gemeente. Dit incident (op de openbare weg) toont aan dat niet enkel de Vlaamse ‘taalgrensgemeenten’  te kampen hebben met de sluipende verfransing. Verbolgen reacties van buurtbewoners en werknemers uit bedrijven in de omgeving laten ons niet onverschillig“,  vervolgt Bevers.

“Het taalgebruik bij de sociale verkiezingen is niet vrij en is volledig onderworpen aan de taalwetgeving. In het Nederlands taalgebied, met uitzondering van de gemeenten met faciliteiten, zijn ook de syndicale verkiezingen onderworpen aan het taaldecreet van 19 juli 1973. Ten gevolge van dit decreet moet in Vlaanderen heel de verkiezingsprocedure in het Nederlands verlopen”, verduidelijkt lokale N-VA-voorzitter Leo Walbers.

“Syndicale verkiezingen zijn een goede zaak en nodig voor de alerte verstandhouding tussen werknemers en de directie in de bedrijven. Wij stellen vast dat de betrokken vakbond hier de taalwetgeving naast zich neerlegt, en daar tillen wij zwaar aan. Wij vragen ons zelfs af of deze sociale verkiezingen wel verlopen volgens de taalwetgeving. Ik wil zelfs weten of er hier een Franstalige vakbond aan het werk is. Anderstalige documenten zijn nietig, en met nietige documenten kan men uiteraard onmogelijk geldige verkiezingen organiseren. Een en ander zal nagevraagd worden”,  voegt volksvertegenwoordigster Reinilde Van Moer (N-VA) eraan toe.

Jong-N-VA-voorzitster Laura Cuyt  kaart het probleem van de toenemende verfransing in Willebroek aan. “Frans in Willebroek? Er is een wet die dat verbiedt. In het openbare leven is het Nederlands onze taal. Verfransing wordt ook al te vaak als symbooldossier bestempeld door mensen die er niet dagelijks mee geconfronteerd worden. Het is echter veel meer dan een symbool. Het gaat erover dat wij dagelijks moeten opkomen voor het recht onze eigen taal te spreken in onze eigen streek”, zegt Cuyt.

Schepen Bevers wil dat de gemeente optreedt: “Het spandoek moet weg. De N-VA wil dat het Vlaamse karakter van Willebroek meer in de kijker komt en wij willen daaraan vasthouden. Het is daarnaast betreurenswaardig om vast te stellen dat initiatieven die Vlaanderen neemt - om anderstaligen aan te moedigen het Nederlands machtig te worden - veel te weinig ernstig genomen worden. We moeten naar maximale resultaten kunnen werken. Een nauwere samenwerking met bedrijven en een partnership met het CBE (Centrum voor Basiseducatie – open school) is nodig om anderstaligen onze Nederlandse taal aan te leren met wederzijds respect voor taal, cultuur en gewoonten. Dit resulteert erin dat wij in onze eigen streek altijd onze eigen taal kunnen spreken. Onze taal kennen maakt van de werkplek ook een veiligere werkplek en dat mag een vakbond vooral niet uit het oog verliezen!”