Ecogolf op Hazewinkel zorgt voor discussie

Op 10 april 2013

Op basis van het "ontwikkelingsplan Bloso centrum Hazewinkel" dat in 2007 werd opgemaakt in opdracht van BLOSO, heeft de provincie een plan voor Hazewinkel opgemaakt waarin als nieuwigheden oa. een kabelbaan voor waterski, de bouw van een sporthal, verblijfsaccommodaties en een 9 holes eco-golfterrein is voorzien.

Groen Willebroek zegt met verbazing kennis te nemen van de plannen van Bloso en de Provincie Antwerpen om op het recreatiedomein Hazewinkel een 'eco-golfterrein' te voorzien. "Het zal heel wat ruimte innemen en verdringt de joggers, zonnebaders en wandelaars definitief van het domein. Hazewinkel is voor Willebroek van ontzettend grote lokale betekenis: jong en oud gaan er zich in de zomermaanden ontspannen, precies de plaats waar het golfterrein komt", zegt Groen-voorzitter Thierry Serrien. Groen pleit er voor om tijdens de zomermaanden te bekijken hoe op legale wijze kan worden gezwommen op Hazewinkel.

Burgemeester Eddy Bevers van Willebroek (N-VA) verduidelijkt dat het college de wettelijke termijn van het openbaar onderzoek en de mogelijke klachten afwacht. "Ik kan wel zeggen dat we sowieso harde recreatie, bijvoorbeeld die kabelwaterski, niet toejuichen. Uit het verleden is gebleken dat de Heindonkenaren ook niet opgezet zijn met het bijvoorbeeld mogelijk maken van in de put het zwemmen aan te moedigen. Uit het verleden is gebleken dat dit voor heel veel overlast zorgt", aldus Bevers in een eerste reactie.

Michel Van Espen (Bloso) verduidelijkt dat het plan de bedoeling heeft zaken te voorzien die minder tijd- een weersafhankelijk zijn. Met andere woorden een betere bezetting van het domein voor publiek en naar personeelsinzet.
Het moet dus wat meer zijn dan het huidige klassieke watersporten. "Een kabel-waterski is daarin opgenomen net als een eco-golf, maar evengoed een sporthal waar andere dan watersporten aan bod komen", zegt Michel Van Espen.

Gedeputeerde Luk Lemmens (N-VA) stelt dat de reactie van Groen minstens voorbarig is te noemen. "Het gaat hier om de eerste fase in dit onderzoek en dat is de opmaak van een planMER. Het planMER onderzoekt de milieu-effecten van bepaalde opties. Dat die eco-golf er komt is dus niet zeker. Als het er komt is het niet de bedoeling dat een andere groep bijvoorbeeld zonnebaders en/of wandelaars, wordt weggedrukt. Het gaat om een zoekzone van 30ha waar we uiteindelijk een gebied van 8 ha uitpikken. Na een definitief MER volgt dan het PRUP (provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan), waarna weerom een openbaar onderzoek volgt", besluit gedeputeerde Luk Lemmens.

Het dossier voor dit milieu-effectenrapport loopt nog tot 1 mei 2013. De stukken zijn op de milieudienst in te zien, administratief centrum, Pastorijstraat 1. www.mervlaanderen.be (dossiernummer PL0137).