Financiën & Begroting

Belastingverlagers

Willebroek is één van de zeven Vlaamse gemeenten die in 2015 de belastingen verlagen.

Willebroekenaars weten wat hoge gemeentebelastingen betekenen. Tien jaar geleden haalde onze gemeente de kranten als lijsttrekker van de duurste gemeenten in Vlaanderen. Bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen in 2012 was de aanslagvoet van de personenbelasting nog 8,5 procent. De N-VA beloofde verandering. En die verandering werkt. Vandaag staat Willebroek in het lijstje van de zeven Vlaamse gemeenten die in 2015 hun belastingen verlagen. In 2013 waren wij zelfs de enige gemeente in Vlaanderen die zowel de personenbelasting als de opcentiemen op de onroerende voorheffing lieten zakken. Intussen is de personenbelasting voor 2015 gezakt tot 8 procent.

"De Willebroekse financiën zijn terug op orde gesteld", legt schepen van Financiën Luc Spiessens uit. "We zitten op schema. Zoals de N-VA beloofde, gaan we door met het jaarlijks verlagen van de belastingsdruk. Op het einde van de legislatuur zullen we uitkomen bij de vooropgestelde 7,5 procent, wat bij aanvang van deze legislatuur als het Vlaamse gemiddelde gold."

Daarnaast vergeet de N-VA ook de bedrijven niet. Vanaf 2015 worden enkele bedrijfsbelastingen, waaronder de belasting op drijfkracht, afgeschaft. Op die manier willen we ondernemers stimuleren om zich in onze gemeente te vestigen en voor werkgelegenheid te zorgen.