N-VA blijft inzetten op veilige gemeente

Op 19 december 2016, over deze onderwerpen: Politie & Veiligheid

Criminaliteit in Willebroek daalt

Bij de voorstelling van de criminaliteitscijfers van Willebroek voor 2015 bleek dat de criminaliteit in Willebroek aanzienlijk gedaald is. Door het samengaan van de politiekorpsen van Mechelen en Willebroek krijgen we bovendien een duidelijker beeld van enkele fenomenen in onze gemeente.

Het meest in het oog springt de daling van het aantal diefstallen met geweld (-71%). Zakkenrollerij, inbraak in gebouwen en autodiefstallen nemen elk met ongeveer een derde af. We hebben ook minder diefstallen uit voertuigen en winkeldiefstallen (beide -22%).

Focus op fietsdiefstallen en drugsfeiten

De analyse brengt echter ook twee pijnpunten in beeld: handtasdiefstallen en fietsdiefstallen. Daar steekt de politie momenteel een tandje bij met gerichte acties. Zo wijzen de agenten op het belang van gegraveerde fietsen om diefstal te voorkomen. Ook werd er een "lokfiets"ingezet, waardoor men al een aantal daders kon klissen.

Ook drugsfeiten en openbare dronkenschap pakt de politie stevig aan. Door proactieve initiatieven vergroot de pakkans aanzienlijk. Dit is het directe resultaat van de politiefusie.

Slagkracht tegen criminelen

Het zonaal inzetten van alle korpsmiddelen in zowel Mechelen als Willebroek geeft ons overduidelijk een win-winverhaal. Samen met de technische middelen (camera's) geeft dit onze politie de slagkracht om de criminaliteit blijvend aan te pakken.